گزارشی از آخرین وضعیت عماد شرقی، شهروند دو تابعیتی در زندان اوین

 



خانواده عماد شرقی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی محبوس در ایران می گویند که او طی سال جاری تنها دوبار موفق به تماس های کوتاه با آنان شده و گاها تا ماه ها اطلاعی از وضعیت وی ندارند. آقای شرقی در فروردین ۹۷ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی پاییز سال گذشته پس از آنکه با اتهامات امنیتی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود هنگام خروج از کشور در مناطق مرزی سردشت توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و نهایتا به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از هفته نامه پیپل، عماد شرقی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

براساس این گزارش بهاره عمیدی، همسر آقای شرقی آخرین بار در تاریخ ۲ خردادماه امسال و پیش از آن در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه تحت نظر نیروهای امنیتی موفق به برقراری تماس با او شده است. خانواده این شهروند دو تابعیتی می گویند که گاه تا ماه‌ها خبری از وضعیت او ندارند و به دلیل تماس های نامنظم و با فواصل طولانی همواره با نگرانی، منتظر تماس از ایران هستند.

خانواده آقای شرقی می گویند که به دلیل ابتلای آقای شرقی به فشار خون بالا و کلسترل وی در رده افراد تحت خطر در زمینه ویروس کرونا قرار دارد؛ با این حال تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده است.

هرانا دیماه ۹۹ در گزارشی از بازداشت عماد شرقی هنگام خروج از کشور در مناطق مرزی سردشت توسط گروهی از ماموران اطلاعات سپاه خبر داد.

آقای شرقی که آذرماه سال گذشته برای خروج از کشور با یک خودروی شخصی از تهران به مهاباد و نهایتا به سردشت مننقل شد. در حین انتقال که توسط افرادی در دو سوی مرز سردشت صورت می‌گرفت، این افراد توسط ماموران اطلاعات سپاه محاصره و در جریان تیراندازی دستکم یک تن مصدوم شده است.  به گفته یک منبع مطلع؛ عماد شرقی به دنبال یک تماس تلفنی که در منزل پدر همسرش داشته تا مرز سردشت تحت تعقیب قرار گرفته بود.

آقای شرقی در تاریخ ۱۰ آذرماه ۹۹ به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، از بابت اتهام “جاسوسی و جمع آوری اطلاعات نظامی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. گفته می‌شود که صدور این حکم در حالی است که آقای شرقی از دریافت احضاریه و حق دفاع محروم بوده است.

عماد (ادوارد) شرقی شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی، در فروردین ماه ۹۷ توسط نهاد اطلاعات سپاه به ظن جاسوسی بازداشت و پس از نزدیک به ۹ ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. گذرنامه های او و همسرش بهاره عمیدی توسط نهاد سپاه توقیف شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص بازداشت نخست عماد شرقی و همسرش به گزارشگر هرانا گفت: «حدود ۲۰ تن از نیروهای امنیتی که بعداً مشخص شد از نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بودند شبانه به منزل شخصی عماد شرقی و همسرش در تهران رفته و وی را بازداشت کردند. آقای شرقی پس از حدود ۹ ماه بلاتکلیفی و بازداشت در زندان اوین، بالاخره در آذرماه با قرار وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شد.»

عماد شرقی کارشناس علم فروش و بازاریابی و بهاره عمیدی، شاعر و نویسنده و اصالتاً از اهالی یزد هستند.

عماد شرقی ساکن واشنگتن دی سی آمریکا است و مقالات متعددی از وی در خصوص علم فروش و بازاریابی منتشر شده است. وی موسس گروه دوبکس (Dubex) در آمریکا است و  در ۲۰ سال گذشته به بازرگانی سرشناس در صنعت پتروشیمی در خاورمیانه و آمریکا تبدیل شده است. او دارای مدرک کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه مریلند و مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه جورج واشنگتن است.

این بازرگان سرشناس همچنین در بازار صنایع هوایی نیز دارای سابقه فعالیت است و حتی در سال ۲۰۱۵ با انتشار مقاله ای ایران را بعنوان بازار جدید فروش هواپیما معرفی کرده بود.

پیشتر عماد شرقی به عنوان معاون بین‌الملل هلدینگ سرآوا، سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران از جمله دیجی‌کالا و دیوار معرفی شده بود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند