گزارش تکمیلی؛ احراز هویت دومین زندانی محکوم به اعدام با اتهام «سب النبی» در زندان اراک



هویت دومین زندانی محبوس در زندان اراک که با اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شده است احراز شد.

سید صدرالله فاضلی زارع احراز هویت شده جدیدی است که همراه یوسف مهراد در یک پرونده مشترک توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی به اعدام محکوم شده است. این دو زندانی خردادماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا به زندان اراک منتقل شدند. جلسه دادگاه یوسف مهراد، یکی از این زندانیان از بابت بخش دوم این پرونده در تاریخ ۳ خردادماه ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب اراک برگزار خواهد شد.

 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت دومین زندانی محکوم به اعدام با اتهام «سب النبی» در زندان اراک احراز شد.

سید صدرالله (امیر) فاضلی زارع، ۳۴ ساله و یوسف مهراد در یک پرونده مشترک از بابت اتهام سب النبی و توهین به مقدسات توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی به اعدام محکوم شدند.

هرانا روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، از ابلاغ حکم اعدام این دو زندانی در زندان اراک خبر داده بود. در گزارش مورد اشاره هویت یکی از محکومان این پرونده در زمان انتشار احراز نشده بود.

سید صدرالله فاضلی زارع، که پیش از بازداشت به شغل کابینت سازی مشغول و سرپرستی مادر سالمند خود را عهده دار بوده است، محکوم در این پرونده است که هویت او در این گزارش احراز شده است.

یوسف مهراد دیگر محکوم این پرونده که هویت او پیش تر احراز شده بود نیز در تاریخ ۴ خردادماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در اردبیل بازداشت و نهایتا به زندان اراک منتقل شد. او پدر ۳ کودک خردسال است.

این دو شهروند پس از بازداشت به مدت ۲ ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و به مدت ۸ ماه از حق ملاقات و برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده اند.

یوسف مهراد همچنین در بخش دیگری از این پرونده به تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری متهم شده است. جلسه رسیدگی به این اتهامات در تاریخ ۳ خردادماه سال جاری در شعبه یک دادگاه عمومی و انقلاب اراک برگزار خواهد شد.

بازداشت و محکومیت این شهروندان حول مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با موضوع “نقد خرافه و مذهب” صورت گرفته است. در همین رابطه و همزمان با این دو زندانی محکوم به اعدام، دستکم ۹ شهروند دیگر نیز با اتهامات سبک‌تر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با تودیع قرار آزاد شدند. حداقل یکی از بازداشت شدگان به آتش زدن کتب مذهبی و سایرین به انتشار محتوا یا بیان عقاید و نظراتی که دادگاه آن را توهین به مقدسات به خصوص پیامبر اسلام استنباط کرده، متهم شده اند.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند