مرگ زودرس «سالانه ۴۰ هزار نفر» در ایران به دلیل آلودگی هوا

 



رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران از مرگ زودرس سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا خبر داد.

محمدصادق حسنوند روز جمعه، ۱۰ اردیبهشت، به خبرگزاری ایسنا گفت که بر اساس یافته‌های جدید میانگین سالانه غلظت مهم‌ترین آلاینده هوا در ایران تقریبا سه برابر استاندارد موجود و حدود شش برابر استاندارد جدیدی است که سازمان جهانی بهداشت قرار است تابستان ۲۰۲۱ منتشر کند.

آقای حسنوند با انتقاد از نبود بازبینی در خصوص استاندارد کیفیت هوا در ایران گفت که طی یک دهه گذشته ایران تنها کشوری بوده که نه تنها مقادیر استاندارد ملی کیفیت هوا را کاهش نداده، بلکه با توجه به عدم دستیابی به کیفیت هوای مطلوب، حتی مقادیر استاندارد را افزایش داده است.

در سال‌های گذشته آلودگی هوا به ویژه در ماه‌های سرد سال به یکی از چالش‌های ایران تبدیل شده است.

در دی‌ماه ۹۹ شاخص آلودگی در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران و اصفهان از وضعیت قرمز گذشت و در برخی مناطق به وضعیت بنفش به‌ معنای بسیار ناسالم رسید.

بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دلیل بحرانی شدن آلودگی هوا را در آن زمان استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها اعلام کرده بودند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا، تعداد موارد پیک ساعاتی غلظت دی‌اکسید گوگرد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در تهران و شهرهای دیگر کشور، افزایش چشمگیری داشته است، اما اطلاعات موثقی درباره این که کدام صنایع از مازوت یا سوخت با گوگرد بالا استفاده کردند، وجود ندارد.


ماده های نقض شده قوانین حقوق بشر :


نقض ماده 25 : حق خوراک و مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند