پس از ۴ ماه کارشکنی اداره ثبت احوال شاهین دژ؛ شناسنامه «یاغیش» صادر شد

 



بابک قابل‌نژاد، شهروند ساکن شاهین دژ، از صدور شناسنامه برای فرزندش “یاغیش” پس از گذشت ۴ ماه از زمان تولدش خبر داد. پیشتر اداره ثبت احوال شهرستان شاهین دژ از صدور شناسنامه برای این کودک به بهانه فارسی نبودن نام انتخابی والدین خودداری کرده بود. اداره ثبت احوال شاهین دژ کتبا به والدین این کودک اعلام کرده بود که باید نام دیگری را برای فرزند خود برگزیند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شناسنامه “یاغیش”، فرزند ۴ ماهه شاهین دژی پس از مدتها پیگیری خانواده صادر شد.

بابک قابل‌نژاد، پدر این کودک، با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود از صدور شناسنامه برای فرزندش “یاغیش” پس از گذشت ۴ ماه از زمان تولدش خبر داد.

پیشتر اداره ثبت احوال شهرستان شاهین دژ از صدور شناسنامه برای این کودک به بهانه فارسی نبودن نام انتخابی والدین خودداری کرده بود. اداره ثبت احوال شاهین دژ کتبا به والدین این کودک اعلام کرده بود که باید نام دیگری را برای فرزند خود برگزیند.

لازم به یادآوری است اداره ثبت احوال بر اساس کتابچه اسامی که توسط دولت تهیه می‌شود، اقدام کرده و تمامی اسامی که خارج از لیست درج شده در این کتاب باشد را اسامی غیرمجاز برمی‌شمارد. محدودیت‌ها و بینش سیاسی و مذهبی اعمال شده در این کتاب عملا بسیاری از شهروندان را از نامگذاری کودکان خود بر اساس هویت‌های مذهبی، قومی و یا فرهنگی خود بر خلاف مقاوله‌نامه های‌حقوق بشری محروم می‌کند.

در بند ۱ ماده ۷ پیمان‌نامه حقوق کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «تولد کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن ثبت می‌شود و از حقوقی مانند حق داشتن نام، کسب تابعیت، و در صورت امکان شناسایی والدین و قرار گرفتن تحت سرپرستی آنها برخوردار است.»

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند