گزارشی از قطع مکرر برق؛ مدیریت ناکارآمد و تاثیر آن بر زندگی شهروندان

 



قطع مکرر برق طی روزهای اخیر در سراسر کشور مشکلاتی برای شهروندان از جمله در خصوص خدمات بیمارستانی، واکسیناسیون کرونا، امتحانات آنلاین مدارس، کسب و کار و همچنین افزایش حوادث غیر مترقبه ایجاد کرده است. شماری از شهروندان مبتلا به بیماری‌های خاص و افراد آسیب‌پذیری که دسترسی به امکانات مراکز درمانی برای آن‌ها اهمیتی حیاتی دارد، در معرض خطر قرار دارند. این بیماران که بر اساس نوع بیماری خود یا در بیمارستان‌ها بستری هستند و یا به صورت مداوم نیاز به امکانات پزشکی در منزل دارند با قطع مکرر برق در سطح شهر با مشکلات جدی و خطرات جانی روبرو شده‌اند. به علاوه قطعی مکرر و بدون برنامه برق در مناطق مسکونی منجر به بروز مشکلاتی برای دانش‌آموزان وابسته به کلاس‌های آنلاین در دوران همه‌گیری کرونا، گیر افتادن شهروندان در آسانسور و یا وسایل بازی شهربازی‌ها شده است. به گفته یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قطعی مکرر برق سبب بروز مشکل در روند واکسیناسیون کرونا شده است. او این امر را به دلیل عملکرد نادرست وزارت نیرو در سال‌ها گذشته دانسته است. پیشتر سخنگوی صنعت برق ایران، استخراج غیرمجاز رمزارزها مانند بیت‌کوین را از دلایل اصلی قطعی برق عنوان کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قطع مکرر برق طی روزهای اخیر در سراسر کشور مشکلاتی برای شهروندان در زمینه خدمات بیمارستانی، واکسیناسیون سراسری کرونا، امتحانات مدارس، کسب و کار و همچنین افزایش حوادث غیر مترقبه ایجاد کرده است.

بیمارانی که نیاز به خدمات درمانی مستمر دارند و چند دقیقه محرومیت از این خدمات ممکن است به قیمت جان آن‌ها تمام شود. همچنین شماری از شهروندان مبتلا به بیماری‌های خاص و افراد آسیب‌پذیری که دسترسی به امکانات مراکز درمانی برای آن‌ها اهمیتی حیاتی دارد، در معرض خطر قرار دارند. این بیماران که بر اساس نوع بیماری خود یا در بیمارستان‌ها بستری هستند و یا به صورت مداوم نیاز به امکانات پزشکی در منزل دارند با قطع مکرر برق در سطح شهر با مشکلات جدی روبرو شده‌اند. دلیل اصلی این معضل، نبود زیرساخت مناسب بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی است. بیمارستان‌هایی که بدون کسب مجوزهای لازم تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند. سیستم برق اضطراری در برخی از این مراکز وجود ندارد یا این سیستم‌ها توانایی و قدرت لازم را برای تولید برق مناسب در هنگام قطعی مکرر برق را ندارند.

به گفته محمدعلی محسنی بندپی، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قطعی مکرر برق سبب بروز مشکل در روند واکسیناسیون کرونا شده است. او دلیل این امر را مجهز نبودن مراکز درمانی به دستگاه‌های خنک کننده مناسب نگهداری واکسن عنوان کرده است. این نماینده مجلس در ادامه افزوده است: «از طرف دیگر ارائه خدمات بهداشتی دچار مشکلاتی شده، بیمارستان‌ها هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، چون با وجودی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ژنراتور برق مجهز هستند، اما ظرفیتشان آنقدر نیست که مدت زیادی کار کنند. این یعنی قطعی برق به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند. در همین رابطه هم کمیسیون بهداشت و درمان نامه‌ای به وزیر نیرو نوشت که با توجه به واکسیناسیون باید دقت لازم صورت گیرد تا مراکز درمانی با مشکل مواجه نشود.» او این امر را به دلیل عملکرد نادرست وزارت نیرو در سال‌ها گذشته دانسته است و گفته است: «وزارت نیرو به وظایفش در قانون برنامه ششم عمل نکرده، از ۱۰۰ درصد ساخت نیروگاه‌ها ۴۴ درصد محقق شده است.»

در همین خصوص حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای خطاب به اردکانیان، وزیر نیروی کشور خواستار انجام اقداماتی برای جلوگیری از قطعی مکرر برق و  اختلال در روند درمان بیماران شده است.

همزمان ویدئویی از تورم اجساد در سردخانه‌ای در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. علت این امر گرمای ۴۵ درجه هوا و قطعی برق بیمارستان عنوان شده است.

به علاوه قطعی مکرر برق در مناطق مسکونی موجب بروز مشکل برای دانش آموزان نیز می‌شود. پس از همه گیری ویروس کرونا، کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار می‌شوند و هم اکنون قطعی پی در پی برق منجر به افزایش مشکلات دانش آموزان شده است. این امر انتقاد مدیران آموزش‌ و پرورش نیز به دنبال داشته است. سالار قاسمی، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان البرز با اشاره به مشکلات ناشی از قطعی منطقه‌ای برق برای دانش‌آموزانی که امتحانات خرداد را سپری می‌کنند، گفته است: «خاموشی احتمالی تبلت، لپ‌تاپ و گوشی موبایل دانش‌آموزان در زمان برگزاری آزمون‌های آنلاین باعث می‌شود تلاش یک‌ساله آنها در سال تحصیلی به هدر برود.» همچنین برای دانش آموزانی که به صورت حضوری امتحان می‌دهند نیز قطعی برق سبب بروز مشکلاتی در روشنایی سالن‌ها، تهویه هوا و تکثیر سوالات در سالن امتحانات نهایی شده است.

افزون بر عرصه سلامت و آموزش، قطعی برق روز گذشته، شکست شطرنج بازان ایرانی در مسابقات انفرادی قهرمانی آسیا را نیز در پی داشت. در این مسابقات که به دلیل همه گیری ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود، قطعی برق به معنای خطاست و همین امر موجب شکست شرکت کنندگان ایرانی این مسابقه شد.

همچنین روز شنبه ۱ خردادماه، قطعی برق منجر به گیر افتادن ۲ کودک در بالای دستگاه بانجی و ۸ کودک در لابلای پوسته بی باد و سنگین سرسره بادی در سمنان شد. در ساعت ۲۰ و پانزده دقیقه در حالیکه نزدیک به ۵۰ کودک با والدین خود سرگرم بازی در شهر کودک در پارک ۱۷ شهریور سمنان بودند با قطعی برق در محوطه پارک دچار سردرگمی و تشویش شدند. مسئولین و متصدیان دستگاه‌های بازی برای خارج کردن شهروندان حاضر در شهربازی مجبور به استفاده از پروژکتور گوشی های تلفن همراه شدند. روز یکشنبه ۲ خردادماه نیز قطعی برق موجب از کار افتادن وسایل بازی در مجموعه تفریحی دریاچه چیتگر و گیر افتادن تعدادی از شهروندان در آنها شد.

مضاف بر این، به دنبال قطعی برق و در پی از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شماری از استان‌های کشور، ویدئویی از همکاری شهروندان در نبود چراغ‌ها برای راهنمایی حرکت خودروها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.  گفته می‌شود که دلیل بروز آتش سوزی در کارگاهی در قم بروز اتصالی در دستگاه‌ها و سیستم برق کارگاه‌ به دنبال قطعی پی در پی برق بوده است. در همین خصوص سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از افزایش حوادثی همچون گرفتار شدن شهروندان در آسانسور‌ها خبر داد. به گفته او: «این اتفاق می‌تواند از این دست ماموریت‌های آتش نشانی را تا ١٠ برابر و حتی بیش از این نیز افزایش دهد.» گفته می‌شود که قطعی برق در شهرک‌های صنعتی و اختلال در روند تولید به دنبال استخراج رمزامرز غیرمجاز رخ داده است.

پیشتر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، استخراج غیرمجاز رمزارزها مانند بیت‌کوین را از دلایل اصلی قطعی برق عنوان کرده بود. این در حالی است که روز گذشته مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس عنوان کرده است که «علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه تولید و توزیع است.» قطعی برق، قطع آب در برخی از قسمت‌های تهران و سایر شهرستان‌ها را در پی داشته است. امری که اعتراض حسین حق وردی، نماینده شهریار در جلسه علنی روز گذشته مجلس را به دنبال داشته است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند