قالیباف: آژانس حق دسترسی به اطلاعات مراکز اتمی را ندارد

  به گفته قالیباف آژانس پس از پایان دوره توافق با ایران نمی‌تواند به اطلاعات ضبط شده از مراکز هسته‌ای دسترسی داشته باشد. مدیرکل آژانس انرژی اتمی قصد دارد در یک کنفرانس خبری درباره تمدید این توافق اطلاع‌رسانی کند.

    محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

محمد باقر قالیباف در نشست علنی یک‌شنبه دوم خرداد مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر شفاهی یکی از نمایندگان درباره توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت مهلت این توافق تا اول خرداد ماه بود و بر این اساس آژانس حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس مجلس تاکید کرد: «ما مصمم هستیم که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در زمان‌های مشخص و بر اساس مصوبات اجرا شود و رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید فرمودند.»

اوایل اسفند ماه و در استانه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در تهران توافق‌نامه‌ای امضاء کردند که مطابق آن ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مشروط به لغو تحریم‌های آمریکا در یک مهلت سه ماهه شد.

بر پایه این توافق قرار شد دوربین‌های نظارتی طی سه ماه به ضبط فعالیت در تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه دهند اما داده‌های ضبط شده در صورتی در اختیار آژانس قرار گیرد که تحریم‌ها در این مدت لغو شوند. ایران تهدید کرده در غیر این صورت اطلاعات ضبط شده را پاک خواهد کرد.

در این فاصله مذاکرات کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق هسته‌ای در وین ادامه داشته اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در یک تذکر شفاهی گفت از آنجا که دوره سه ماهه توافق با آژانس اول خرداد به پایان رسید "بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط شده است، پاک شود".

او افزود از علی اکبر صالحی انتظار می‌رود "هر چه سریع‌تر" خبر دهد که فرصت آژانس تمام شده و ذخیره تصاویر و فیلم‌ها پاک شده است.

احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین

رافائل گروسی چندی پیش در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین تا اول خرداد (۲۲ مه) به نتیجه برسد و اعلام آمادگی کرد در صورتی که این اتفاق رخ ندهد برای دست یافتن به یک مصالحه جدید بار دیگر به تهران سفر کند.

در این میان برخی دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرده بودند مذاکرات تا اول خرداد به نتیجه برسد. یک فرد نزدیک به مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به بلومبرگ می‌گوید هدفگذاری برای احیای برجام پیش از ۲۲ مه بلندپروازانه است و احتمال این که این مسئله تا نیمه ماه ژوئن (۲۵ خرداد) زمان ببرد بیشتر است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند