سرنگونی هواپیمای اوکراین؛ شکایت چهار کشور علیه ایران

  کانادا، سوئد، بریتانیا و اوکراین از ایران خواسته‌اند ضمن عذرخواهی رسمی و محاکمه و مجازات عاملان انهدام هواپیمای مسافربری، به خانواده‌ها غرامت بپردازد. آنها ایران را به اهمال و پنهان‌کاری در گزارش نهایی متهم کرده‌اند.

  
Iran Absturzstelle von Flug PS752

 کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا که شهروندان خود را در شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین از دست داده‌اند، شکایتی علیه جمهوری اسلامی اقامه کرده‌اند.

وزرای خارجه این چهار کشور در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه سوم ژوئن منتشر شد، گزارش نهایی ایران را "پنهان‌کارانه" خوانده و اقدامات و اظهارات مقامات ایران را "نقض حقوق بین‌الملل" دانسته‌اند.

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین دی ماه ۱۳۹۸ با شلیک دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

افغانستان  که شهروندانش در این واقعه کشته شدند و عضو ائتلاف این کشورها برای پاسخگو کردن ایران است، در بیانیه‌ای اعلام کرده که به دلیل درگیری با حملات متعدد تروریستی در کابل نمی‌تواند در تمامی گفت و گوها مشارکت کند اما " شریک اصلی" باقی می‌ماند.

کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین گفته‌اند که ایران باید به طور کامل مسئولیت قانونی شلیک موشک به هواپیمای مسافربری را بر عهده بگیرد و خواستار آن شده‌اند که تهران تاریخی را برای شروع مذاکرات در این زمینه اعلام کند.

درخواست‌های این چهار کشور از ایران شامل این موارد است: پذیرش تقصیر، ثبت کامل روند منجر به شلیک دو موشک به هواپیمای مسافربری، عذرخواهی رسمی و علنی، تضمین عدم تکرار، فرآیند قضایی شفاف و نیز پرداخت خسارت و غرامت برای قربانیان و خانواده‌های آنها.

کانادا ۵۵ شهروند و ۳۰ نفر را که اقامت دائم این کشور را داشتند در این فاجعه از دست داده است. این کشور آخرین گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران را که مدعی "خطای انسانی" در شلیک موشک است، رد کرده است

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند