اعتراض توئیتری کاربران فارسی‌زبان: «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»

 



هزاران کاربر توئیتر در ایران، افغانستان و تاجیکستان در روزهای گذشته با هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» خواستار شناسایی حملات اخیر به برخی مناطق هزاره‌نشین به‌عنوان «نسل‌کشی هدفمند» این قوم و توقف این حملات شدند.

به گزارش رادیو آزادی، این هشتگ روز شنبه، ۱۵ خرداد، در افغانستان «ترند» شد و ده‌ها هزار بار توئیت و ریتوئیت شده است.

در همین حال هزاران کاربر ایرانی نیز به بازنشر این هشتگ پرداختند و تا پایان روز شنبه، هشتگ توئیتری «StopHazaraGenocide#» به ترند توئیتر فارسی نیز تبدیل شد.

هم‌زمان با این کارزار اینترنتی، شماری از شهروندان افغان هم در شماری از شهرهای بزرگ آمریکا دست به تظاهرات زدند.

این اعتراضات به دنبال چندین حمله مرگبار در مناطق هزاره‌نشین از جمله ماه انفجار «یک خودروی بمب‌گذاری‌شده» گذشته در مدرسه دختران در کابل صورت گرفته است.

بنا بر گزارش رسانه‌های افغانستان، در جریان این حمله دست‌کم ۱۰۰ دانش‌آموز کشته و بیش از ۲۴۰ تن زخمی شدند.

خانواده قربانیان سه هفته پس این حمله با صدور قعطنامه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد دولت در شناسایی و مجازات عاملان این حمله، خواستار تامین امنیت شهروندان غرب کابل و مرکزهای آموزشی و تحصیلی در این منطقه شدند.

در این قطعنامه هم‌چنین آمده بود که در صورت کوتاهی دولت در برابر «نسل کشی شیعیان و هزاره ها در افغانستان» آن‌ها به محاکم بین‌المللی مراجعه خواهند کرد.

در واکنش به اعتراضات اخیر، رحمت‌الله اندر، سخنگوی دولت افغانستان، از اظهارنظر درباره آن‌چه معترضان «نسل‌کشی هزاره‌ها» می‌نامند، خودداری کرد، اما گفت که طرح امنیتی غرب کابل در حال بررسی در شورای امنیت ملی است و پس از ارزیابی به اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور، ارائه خواهد شد.

غرب کابل از چند سال پیش هدف حملات مرگبار بوده است. در روزهای اخیر هم یک رشته حملات خونین در این منطقه و بیشتر در مناطق هزاره‌نشین روی داده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند