بیست‌ویکمین سال حبس؛ گزارشی از آخرین وضعیت غلامحسین کلبی در زندان شیبان اهواز

 


  غلام‌حسین کلبی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران در زندان شیبان اهواز از حدود ۲۰ سال و شش ماه قبل، بدون مرخصی و چشم‌اندازی از آزادی، حکم حبس ابد خود را تحمل می‌کند.آقای کلبی که مدتی قبل به دنبال اعتراض به شرایط نگهداری زندانیان به صورت تنبیهی به یکی از بندهای زندان شیبان اهواز، منتقل شده، مدتی را در اعتصاب غذا به سر برده و هم اکنون نیز از دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی محروم است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، غلامحسین کلبی زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد، در بیست و یکمین سال دوران محکومیت خود در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای کلبی در این خصوص به هرانا گفت: مدتی قبل به دلیل اعتراض غلامحسین کلبی نسبت به شرایط بد زندان و مشکلات زندانیان، مسئولان زندان شیبان اهواز او را با دست و پای بسته ساعت ها به صورت تنبیهی جلوی گرمای سوزان آفتاب نگه داشته و نهایتا به بند دیگری منتقل کرده و وسایل شخصی او را نیز به او تحویل ندادند. او پس از انتقال به این بند که وضعیت آن به مراتب بدتر از بند پیشین او بوده، دست به اعتصاب غذا زده و مدتی بعد با وعده مساعد مسئولین جهت بازگرداندن به بند قبلی، به اعتصاب خود پایان داد. اما مسئولین زندان به وعده های خود عمل نکرده و آقای کلبی هم اکنون در همان بند از دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی محروم و در شرایط بسیار نامناسبی در حال تحمل حبس است.

غلامحسین کلبی در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۷۹ به همراه سعید ماسوری به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران در شهرستان دزفول بازداشت و در سال ۱۳۸۱ در دادگاه انقلاب تهران با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد ولی در ‌‌‌‌نهایت حکم وی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

این زندانی سیاسی پس از دستگیری مدت ۱۴ ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات اهواز سپری کرد و سپس به بند ۲۰۹ و پس از آن به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود. این زندانی سیاسی پس از محکومیت به زندان ماهشهر و سپس زندان کارون اهواز منتقل شد. آقای کلبی پس از تعطیلی این زندان در بهمن‌ماه سال ۹۴ همراه با دیگر زندانیان به زندان شیبان معروف به مجتمع حرفه آموزی منتقل شد.

آقای کلبی در زمان تحمل دوران محکومیت خود مادر و خواهر خود را از دست داد ولی هیچ‌گاه به وی مرخصی داده نشد و علیرغم تحمل بیش از ۲۰ سال حبس، کماکان محکومیت خود را بدون مرخصی سپری می‌کند. آقای کلبی از بیماری فشار خون رنج می‌برد.

در آبان ماه سال ۹۵، برادر وی به عنوان تنها عضو باقی مانده از خانواده‌اش در راه زندان برای ملاقات حضوری با وی که بعد از پنج سال تلاش موفق به اخذ آن شده بود، دچار سکته شد و فوت کرد. مقامات قضایی با مرخصی این زندانی سیاسی برای حضور در مراسم تدفین آخرین عضو خانواده اش موافقت نکردند.

پیشتر یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به هرانا گفت: “غلامحسین کلبی به بیماری قلبی دچار است و از طرف دیگر عفونت پیوسته گوش چپ باعث ضعف شدید شنوایی او شده است. او همچنین بر خلاف اصل تفکیک جرائم در میان زندانیان جرائم عمومی و مجرمین خطرناک نگهداری می‌شود. غلامحسین کلبی از سوی حفاظت زندان شیبان اهواز جهت پذیرش توبه نامه تحت فشار قرار دارد”.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو 

هدف ٣- تضمين زندگى توأم با سلامت 

هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون

ماده ۹- عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده ١٠- حق محاكمه قانونى براى همه

ماده ۲۲- حق امنیت اجتماعی فرهنگی 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند