کتاب دوم سموئیل

 


 کتاب دوم سموئیل را می توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد- پیروزی های داوود (فصلهای ۱ تا ۱۰) و دردسرهای او (فصلهای ۱۱-‏۲۰).بخش پایانی کتاب (فصلهای ۲۱-‏۲۴) ضمیمه ای فارغ از ترتیب زمانی می باشد که شامل جزئیات بیشتری از سلطنت داوود است.

این کتاب این گونه شروع می شود که داوود خبر درگذشت شائول و پسرانش را دریافت می کند. او زمان سوگواری را اعلام می کند. طولی نکشید که داوود به عنوان پادشاه یهودا تاج گذاری می کند، این در حالی است که ایشبوشت، یکی از پسران بازمانده شائول به عنوان پادشاه اسرائیل انتخاب می شود (فصل ۲). یک جنگ داخلی به وجود آمد اما ایشبوشت به قتل می رسد و اسرائیلی ها از داوود می خواهند که بر ایشان نیز سلطنت کند (فصلهای ۴-۵).

داوود پایتخت کشور را از حبرون به اورشلیم تغییر می دهد و بعدها صندوق عهد را به آنجا منتقل می کند (فصلهای ۵-۶). نقشه داوود برای ساختن معبد در اورشلیم با مخالفت خدا روبرو می شود؛ خدا در نهایت این وعده ها را به داوود می دهد: ۱) داوود پسری خواهد داشت که بعد از او به سلطنت خواهد رسید؛ ۲) پسر داوود معبد را خواهد ساخت؛ ۳) تخت سلطنت نسل داوود تا ابد پابرجا خواهد ماند؛ و ۴) خدا هرگز رحمت خود را از خاندان داوود برنمی گیرد (دوم سموئیل فصل 7 آیه های 4-16).

داوود اسرائیل را بر بسیاری از ملتهای دشمنی که آنها را احاطه کرده بودند پیروز می گرداند. بعلاوه، او نسبت به خاندان یوناتان مهربانی نشان می دهد، به این طریق که مِفیبوشِت، پسر لنگ یوناتان را پذیرفت و به وی پناه داد (فصلهای ۸-۱۰).

سپس داوود لغزید. او بر زنی زیبا به نام بتشبع می افتد، با او مرتکب زنا می شود و سپس باعث قتل شوهرش می شود (فصل ۱۱). زمانی که ناتان نبی با گناه داوود برخورد می کند، داوود اعتراف می کند و خدا با فیض خود او را می بخشد، اما خداوند به داوود می گوید که از خاندان خود او مشکلاتی برخواهد خواست.

مشکلات زمانی می آید که پسر اول داوود، امنون به خواهر ناتنی خود، تامار تجاوز می کند. برادر تامار، ابشالوم برای تلافی امنون را می کشد. ابشالوم از اورشلیم فرار می کند به جای اینکه با خشم پدرش روبرو شود. بعدها، ابشالوم شورشی بر ضد داوود به راه می اندازد و برخی از همراهان قبلی داوود به این طغیان می پیوندند (فصلهای ۱۵-۱۶). داوود مجبور به ترک اورشلیم می شود و ابشالوم برای مدت کوتاهی به جای او پادشاه می شود. اما این غاصب سرنگون می شود و برخلاف خواسته داوود، کشته می شود. داوود برای پسر سقوط کرده خود سوگواری می کند.

یک حس ناآرامی در مابقی سلطنت داوود حکمفرما می شود. مردان اسرائیل تهدید می شوند که از یهودا جدا شوند و داوود باید یک شورش دیگر را سرکوب کند (فصل ۲۰).

ضمیمه این کتاب شامل اطلاعاتی است درباره خشکسالی در سرزمین به مدت سه سال (فصل ۲۱)، سرود داوود (فصل ۲۲)، گزارشی دلاوری شجاعترین جنگجویان داوود (فصل ۲۳) و سرشماری گناه آلود داوود و بدنبال آن مرض طاعون (فصل ۲۴).


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند