جلسه دادگاه علی یونسی و امیرحسین مرادی روز شنبه برگزار خواهد شد

 


  جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه ۱۲ تیرماه برگزار خواهد شد.مصطفی نیلی، وکیل دادگستری با اشاره به اینکه دو دانشجو با گذشت بیش از ۱۴ ماه همچنان در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین نگهداری می شوند، گفت که عدم انتقال آنها به بند عمومی، موجب سخت شدن امر دفاع شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، برگزار خواهد شد.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری با اشاره به این موضوع در صفحه شخصی خود نوشت: امروز با علی یونسی ملاقات داشتم و در خصوص دادگاه روز شنبه ۱۲ تیر صحبت کردیم. وی و امیرحسین مرادی با گذشت بیش از ۱۴ ماه همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شوند و عدم انتقال آنها به بند عمومی، موجب سخت شدن امر دفاع شده است. متاسفانه به خواست ضابط پرونده تاکنون مانع انتقال ایشان به زندان عمومی شده‌اند.

مصطفی نیلی، در تاریخ ۲۳ فروردین ماه امسال از عدم برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات موکل خود در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران که قرار بود مورخ ۲۱ فروردین‌ماه برگزار شود خبر داد و گفته بود: “از آنجایی که اتهام منتسبه به متهمین این پرونده، افساد فی الارض است و ملازمه قانونی تشکیل جلسه، با تعدد قاضی و تشریفات قانونی دیگری نیز دارد لذا رعایت اصول شکلی و تشریفاتی امری غیر قابل عدول است. علیرغم ابلاغ به حضور ما وکلای پرونده و موکلین، متاسفانه به جهت عدم اعزام ایشان به دادگاه، جلسه رسیدگی تشکیل نشد”.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد. شهریورماه ۹۹ آیدا یونسی از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه ۹۹ علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو 

هدف ٣- تضمين زندگى توأم با سلامت 

هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون

ماده ۹- عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده ١٠- حق محاكمه قانونى براى همه

ماده ۲۲- حق امنیت اجتماعی فرهنگی 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند