گسترش اعتراضات به چند استان دیگر ایران



 در حالی که گزارش‌ها از گسترده شدن اعتراضات در ایران و برگزاری تجمعات اعتراضی در تبریز، سقز کردستان، بجنورد در خراسان شمالی و استان البرز طی روز و شامگاه شنبه، دوم مرداد، حکایت دارند، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، می‌گوید که در شادگان خوزستان به ۴ نفر از مأموران «نیروی انتظامی» شلیک شده است.

خبرگزاری فارس می‌نویسد که «این مأموران در جایگاه سوخت مشغول سوخت‌گیری خودرو بودند که توسط دو موتورسوار مسلح به رگبار بسته شدند» و «چهار مأمور» اکنون مجروح شده‌اند. تأیید مستقل این خبر در حال حاضر میسر نیست.

این خبرگزاری روز یک‌شنبه هم‌چنین نوشت که «علاوه بر خوزستان در درگیری چند شب قبل در الیگودرز استان لرستان هم ... یک کشته و ۴ مجروح به جا گذاشت.» این گزارش، این امر را «به استفاده از سلاح ساچمه‌ای وینچستر توسط اغتشاشگران» نسبت داده است.

روز شنبه ناآرامی‌های خوزستان وارد دهمین روز خود شد؛ ناآرامی‌هایی که با اعتراض با بی‌آبی در غرب استان آغاز شد و به اعتراضات سیاسی در شرق خوزستان کشیده شد.

در حالی که در روزهای اخیر دامنه اعتراض‌ها برای همبستگی با معترضان خوزستانی به استان‌های بوشهر، تهران، اصفهان، لرستان و کرمانشاه کشیده شده بود، روز شنبه شهر بجنورد در خراسان شمالی نیز شاهد تجمع اعتراضی بود که در آن، معترضان شعارهای «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم» و «بجنوردی باغیرت، حمایت، حمایت» سر داده‌اند.

برخی ویدئوها نیز حاکی از آن هستند که در پی متشنج شدن وضعیت در شهر سقز کردستان، برق این شهر قطع شده و نیروهای امنیتی در سطح شهر مستقر شده‌اند.

خبرهای تأییدنشده‌ای هم از برخی ناآرامی‌ها در شهر ایلام منتشر شده است. گفته می‌شود اعتراضات این شهر در همبستگی با مردم خوزستان و با حضور چشمگیر زنان انجام شده است.

از استان البرز نیز خبر می‌رسد که گروهی از معترضان شنبه شب جاده محمدشهر یه کیانمهر را در این استان در حمایت از اعتراضات خوزستان برای ساعاتی بستند.

پیش از گسترش اعتراضات به شهرهای یادشده، جمعی از مردم تبریز عصر شنبه برای اعلام همبستگی با اعتراضات خوزستان که وارد دهمین روز خود شده است، اقدام به تظاهرات کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حمله موتورسواران نیروی انتظامی به میان معترضان خبر می‌دهد. برخی از معترضان در واکنش به حمله نیروهای یگان ویژه شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر داده‌اند.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، از بازداشت ۷ نفر از فعالان سیاسی و مدنی تبریز در آستانه اعتراضات روز شنبه خبر داده‌است.

حزب اراده ملت ایران، شاخه خوزستان روز یک‌شنبه ۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای ریشه بحران‌های امروز خوزستان را «مدیریت‌های ناکارآمد محلی و ملی بر منابع آب عنوان کرده که حاصل آن تنش آبی بیش از ۷۰۰ روستا و خشک شدن تالاب‌های استان است».

در ادامه این بیانیه هم‌چنین با اشاره به اعتراض‌های اخیر مردم خوزستان گفته شده که بیام این اعتراض‌ها بازنگری جدی در رویکردهای تبعیض‌آمیز علیه خوزستان و قربانی کردن این استان استراتژیک در پای «منافع مافیای کثیف آب» است و بر توقف تمامی طرح‌های انتقال آب از سر شاخه‌های کارون و دز تاکید شده است.

بحران بی‌آبی در خوزستان که تابستان امسال شدت بیشتری یافته علاوه بر عدم دسترسی شهروندان این استان به آب آشامیدنی به کشاورزی و دامداری که منبع درآمد و معیشت بسیاری از خانوارهای این منطقه به شمار می‌رود آسیب جدی وارد کرده است.

از جمله در هفته‌های گذشته تصاویر متعددی از مرگ گاومیش‌ها و گزارش‌های بسیاری از گله شهروندان از مرگ دام‌هایشان به دلیل نبود آب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده است.

با وجود وعده‌ها مبنی بر بهبود وضعیت آب خوزستان در گزارش اخیر خبرگزاری ایلنا آمده است که به گفته دامداران خوزستانی تاکنون هیچ مسئولی برای جبران تلف شدن گاومیش‌ها و زمین‌های کشاورزی‌شان قول مساعدی نداده‌ و با وجود ارائه مدارک و مستندات، حتی فیلم و تصاویر کشته شدن گاو‌میش‌ها برای جبران خسارت از آن‌ها «لاشه» این حیوانات خواسته شده است.

این در حالی است که به گفته این دامداران نگهداری لاشه این حیوانات به خاطر بوی تعفن‌شان در هوای گرم و شرجی خوزستان تا زمان رسیدگی مسئولان برای آن‌ها غیرممکن است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند