گزارشی از وضعیت زندان قرچک ورامین در شرایط بحرانی کرونا/ معاون رئیس اندرزگاه: اگر مشکلی دارید اعتصاب غذا کنید!

 



طی روزهای اخیر ماموران زندان با ورود به بند ۷ زندان قرچک ورامین اقدام به جمع آوری پتو، ملحفه و سایر وسایل شخصی زندانیان کرده‌اند. گفته می‌شود که این اقدام به بهانه اجرایی کردن آیین نامه سازمان زندان‌ها مبنی بر اختصاص دو پتوی دولتی به هر زندانی صورت گرفته است. این امر در کنار سایر مشکلات همچون، شیوع گسترده ویروس کرونا، کمبود مواد شوینده، قطعی آب و نبود تهویه مناسب هوا علیرغم تراکم جمعیت در بندها زندگی را بر ساکنین این زندان دشوارتر کرده است. معاون رئیس اندرزگاه در پاسخ به اعتراض زندانیان در این خصوص گفته است که «اگر مشکلی دارید اعتصاب غذا کنید!».

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر ماموران زندان با ورود به بند ۷ زندان قرچک ورامین اقدام به جمع آوری پتو، ملحفه و سایر وسایل شخصی زندانیان کرده‌اند.

گفته می‌شود که این اقدام به بهانه اجرایی کردن آیین نامه سازمان زندان‌ها مبنی بر اختصاص دو پتوی دولتی به هر زندانی و به فرماندهی علی رحمانی صورت گرفته است. یک منبع مطلع در خصوص این بازرسی به هرانا گفت: «در جریان این بازرسی ماموران تمام وسایلی که زندانیان در مدت حبس برای تسهیل شرایط غیرقابل سکونت زندان قرچک ورامین جمع آوری کرده بودند را با خود برده اند. وسایلی همچون، قاشق و چنگال فلزی، بشقاب، قابلمه، ملحفه و پتو. مریم میرزایی، معاون رئیس اندرزگاه در جواب اعتراض زندانیان به جمع آوری قاشق و چنگال گفته اگر مشکلی دارید اعتصاب غذا کنید!»

هرانا هفته گذشته در گزارشی به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در زندان قرچک ورامین پرداخته بود. بر اساس این گزارش تراکم جمعیت در بندها بالا بوده و گفته می‌شود در اغلب بندها حدود ۱۳۰ الی ۱۵۰ زندانی دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند. به دلیل تراکم بالای جمعیت سیستم‌های خنک کننده و کولر پاسخگوی جمعیت آنان نبوده و این زندانیان با شروع فصل گرما، در بندهای این زندان که فاقد هرگونه روزنه و پنجره است، از دمای بالای هوا رنج می‌برند. در چنین شرایطی دسترسی زندانیان به هواخوری بندها نیز تنها از ساعت ۷ صبح تا ۷ عصر امکان پذیر است. ساعت بسته شدن در هواخوری نیز چندی قبل با دستور صغری خدادادی، رئیس این زندان از ۱۹:۳۰ به ۱۹:۰۰ تغییر یافت.

از دیگر مشکلات زندانیان محبوس در زندان قرچک ورامین می توان به نبود امکانات بهداشتی و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان در شرایط بحران ویروس کرونا اشاره کرد. عدم توزیع اقلام بهداشتی از جمله موادضدعفونی کننده، دستکش و ماسک موجب افزایش نگرانی زندانیان شده است. به گفته یک منبع مطلع درحالیکه پیش از این از سوی زندان در بین زندانیان ماسک توزیع می‌شد، اکنون زندانیان مجبور به تهیه ماسک با چند برابر قیمت بازار از فروشگاه زندان هستند.

به علاوه زندانیان در صورت بروز علائم مشابه کرونا به سلول‌های انفرادی که به عنوان قرنطینه در نظر گرفته شده، منتقل می‌شوند. سلول‌هایی که پیش از این زندانیان محکوم به اعدام پیش از اجرای حکم به آنجا منتقل می‌شدند. این افراد بدون رسیدگی پزشکی و دسترسی به دارو و درمان و یا غذای مقوی در سلول های فاقد تهویه، امکانات بهداشتی و لوازم بهداشتی و یا تخت به مدت کمتر از ۱۴ روز نگهداری شده و مجددا به بند بازگردانده می‌شوند.

همچنین گفته می‌شود که کیفیت غذا نسبت به گذشته بدتر شده است. پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود: «پیش از این گوشت قرمز در برنامه غذایی زندانیان نبود و حالا گوشت مرغ هم حذف شده است. از جمله غذاهایی که برای زندانیان آماده می شود برنج نیمه پخته بی کیفیت درجه چندم به همراه سیب زمینی، قیمه با لپه نیم‌پز است. قبلا در غذاهای زندان شن هم دیده شده بود. سازمان زندان‌ها در توضیح دلایل حذف مرغ از برنامه غذایی زندانیان مدعی شده که بودجه کافی ندارد.» اغلب زندانیان محبوس در این زندان به دلیل عدم توانایی مالی و قیمت بالای مواد عرضه شده در فروشگاه زندان مجبور به استفاده از غذای زندان هستند.

ماده های نقض شده قوانین حقوق بشر :

نقض ماده 5 : شکنجه ممنوع

نقض ماده 25 : حق خوراک و مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند