تجمع شماری از فعالان مدنی سنندج در اعتراض به «زن‌کشی» و «افزایش خشونت علیه زنان»

 



شماری از فعالان مدنی زن در سنندج صبح روز چهارشنبه ۱۴ مهر در اعتراض به افزایش خشونت‌ علیه زنان و کوتاهی نهادهای مسئول در پیگیری این خشونت‌ها، مقابل دادگستری این شهر تجمع کردند.

این تجمع دو روز پس از آن برگزار می‌شود که سوزانده شدن و جان باختن زنی جوان به دست پدرش در روستایی در حاشیه سنندج از سوی دادستان عمومی و انقلاب کردستان تایید شد.

‌هویت زن جان‌باخته «فائزه ملکی، ۲۲ ساله، از اهالی روستای دولت آباد (کورکوره) از توابع شهرستان سنندج» اعلام شده است.

تجمع‌کنندگان روز چهارشنبه با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون «نه به زن‌کشی»، «همه ما فائزه هستیم» و «دیگر هیچ‌جا برای زنان امن نیست»، به افزایش قتل زنان و بی‌توجهی دستگاه قضایی به پیگیری پرونده‌هایی از این دست اعتراض کردند.

وب‌سایت «هه‌نگاو» که اخبار حقوق بشر در کردستان را پوشش می‌دهد، به نقل از یک معترض حاضر در تجمع امروز نوشت، «در پرونده مرگ فائزه تاکنون نه پلیس، نه دادگاه و نه سیستم قضایی هیچ اقدامی نکرده است».

خبر سوزانده شدن فائزه به دست پدرش نخستین‌بار روز ۱۱ مهر توسط ایمان نوابی، پزشک جراح، در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شد.

بر اساس پست اینستاگرامی که بعدا از صفحه آقای نوابی حذف شد، پدر فائزه پس از آن‌که مطلع می‌شود دخترش دوست‌پسر دارد، «روی او بنزین ریخته و این زن با ۸۵ درصد سوختگی جان خود را از دست داده است».

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان، در واکنش به انتشار غیررسمی این خبر، اقدام آقای نوابی در اطلاع‌رسانی را «نوعی تخلف» خواند و از «برخورد انضباطی» با این پزشک جراح خبر داد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، پدرانی که مرتکب قتل فرزندشان شوند، به‌دلیل ولی دم بودن اعدام نمی‌شوند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند