اعتراض هزاران شهروند در اصفهان نسبت به فقدان مدیریت آبرسانی و عدم تخصیص حق‌آبه

 


  هزاران شهروند در اصفهان در پی فراخوان کشاورزان معترض این استان، امروز جمعه ۲۸ آبان ماه با حضور گسترده در پل خواجو و بستر خشک زاینده‌رود، دست به تجمع اعتراضی زدند. کشاورزان اصفهان، از روز یکشنبه ۱۶ آبان، در اعتراض به نبود برنامه های پایدار و کارآمد در حوزه آب دست به تجمعات و تحصن در بستر خشک زاینده‌رود زده و خواهان تخصیص حقابه پاییزه و احیای رودخانه مذکور شدند.

نبود برنامه ریزی برای بارش‌های حداقلی و فقدان مدیریت بحران آب علاوه بر تاثیر مستقیم در معیشت کشاورزان، موجب مشکلاتی همچون فرونشست زمین در این منطقه شده است. همچنین به گفته برخی حاضرین، اینترنت در منطقه محل تجمع کند و در برخی مواقع قطع و در سایر نقاط اصفهان نیز دچار اختلال شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۰، شماری از شهروندان اصفهان در پی فراخوان کشاورزان معترض این استان، در پل خواجو و بستر خشک زاینده‌رود، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان با دست داشتن دست نوشته ها و سر دادن شعارهایی از قبیل “به اصفهان نفس بده، زاینده رود را پس بده”، “زاینده رود جاری حق مسلم ماست”، “اصفهانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “تا آب نیاد به رودخونه، ما برنمی‌گردیم به خونه” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

همچنین تعدادی از شهروندان اصفهانی و حاضرین این تجمع به هرانا از کندی شدید و بعضا قطعی اینترنت در منطقه محل تجمع و همچنین اختلال شدید اینترنت و خطوط ارتباطی در سایر نقاط اصفهان خبر داده اند.

در کنار فرو نشست زمین در سایه عدم مدیریت بارش‌های حداقلی، معیشت ۱۰۰ هزار کشاورز در منطقه شرق شهرستان اصفهان با خشکسالی‌های پیاپی و اختصاص نیافتن حقابه آنان از زاینده رود دچار مشکل جدی شده است.

تجمعات اعتراضی کشاورزان از روز یکشنبه ۱۶ آبان شرع شد که در روز های ابتدایی در مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ساختمان صداوسیمای مرکز اصفهان و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و سپس در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود برگزار شد.

شهروندان معترض که خواهان تخصیص حقابه پاییزی و احیای زاینده رود هستند، شب ها را نیز در جوار پل خواجو به تحصن پرداختند.

یکی از کشاورزان حاضر در تجمع که شب‌های متمادی به همراه خانواده خود در تجمع حاضر و چندین شب را در این محل به تحصن نشسته است به خبرنگار هرانا میگوید: در حالی که کشاورزان تحصن در شب های سرد را به جان خریده اند، مسئولان شهری و کشوری در خانه‌های خود بدون کوچکترین مشکلی به خواب می‌روند. ما تا حصول نتیجه به اعتراض خود ادامه‌ میدهیم و همراهی و حضور هزاران نفره امروز شهروندان مارا بیش لز پیش امیدوار کرده است.”

حسین میرزایی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، چندی پیش گفته بود “باید دعا کنیم و نماز بخوانیم تا باران‌ بیاید!”. این اظهار نظر غیر کارشناسی در باب این موضوع حیاتی واکنش بسیاری از شهروندان و کاربرای شبکه های اجتماعی را به همراه داشت.

طی هفته گذشته مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان نیز گفته بود که تامین آب کشاورزان فعلا امکان‌پذیر نیست و زمان تصمیم گیری در خصوص این موضوع را به بارش های آتی موکول کرد.

عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس، وعده داده بود که روز پنجشنبه ۲۷ آبان در راستای رسیدگی به مطالبات کشاورزان، مجمع نمایندگان این استان با رئیس‌جمهور جلسه ای را برگزار خواهند کرد ولی تا کنون از برگزاری این جلسه و یا نتایج آن گزارشی منتشر نشده است.


اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو

هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر، پاسخگو و فراگير در تمام سطوح

هدف ۸- ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه 


مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون

ماده ۲۲- حق امنیت اجتماعی، فرهنگی و مالی

ماده ۲۳- حق امنیت کار

ماده ۲۹ حق مسئولیت نسبت به جامعه 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند