گزارشی از آخرین وضعیت علیرضا گلی‌پور در زندان اوین

 


  علیرضا گلی‌پور، زندانی بیمار علیرغم وخامت حال و تایید پزشکان مبنی بر عدم تحمل حبس، کماکان در زندان اوبن به سر می برد.

آقای گلی پور از بیماری‌های متعددی ازجمله، گوارش، ریه و تشنج رنج می‌برد. وی نهمین سال دوارن محکومیت خود را در این زندان سپری می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف نیوز، علیرضا گلی‌پور، زندانی بیمار علیرغم وخامت حال و تایید پزشکان مبنی بر عدم تحمل حبس، کماکان در زندان اوبن به سر می برد.

خواهر علیرضا گلی‌پور، در خصوص آخرین وضعیت وی گفت: “چند وقت پیش به اسم دفتر آقای اژه‌ای با ما تماس گرفتند و از حکم عفو برادرم خبر دادند. مسئله را پیگیری کردیم و اما آنها گفتند ما با کسی تماس نمی‌گیریم. بعد گفتند مدارک را به کمیسیون عفو می‌فرستند تا بررسی کنند اما بالغ بر سه هفته است که هنوز مدارک را نفرستاده‌اند. نمی‌دانم چرا تعلل می‌کنند. به من گفتند برادرت ۱۲ سال حکم دارد و ۹ سال آن را گذارنده است و شامل عفو می‌شود”.

وی افزود: “برادرم روز بیستم شهریور مرخصی گرفته بود و مشغول اسباب‌کشی بود. زندان هم اطلاع داشتند که اسباب‌کشی دارد، اما با وجود این تفاسیر از زندان او را خواستند. وقتی برادرم به زندان مراجعه کرد، با وجود اینکه به او گفته بودند که او را نگه نمی‌دارند اما این طور نشد و بعد حدوداً ۴۰ میلیون تومان برادر من به خاطر کنسل شدن اسباب‌کشی ضرر کرد. چند روز بعد هم حال خانم او بد شد و او را به بیمارستان بردند. خانم برادرم زایمان کرد اما به او مرخصی ندادند. بیش از ۴۰ روز است که بچه‌ی برادر من به دنیا آمده است و بالغ بر یک ماه بچه‌ی او در بیمارستان بستری بود، از او باید آب نخاع می‌گرفتند و تشنج می‌کرد. به حضور پدرش نیاز داشت. اما باز هم به او مرخصی ندادند”.

خواهر علیرضا گلی‌پور درباره‌ بیماری برادرش توضیح داد: “برادر من در زندان دچار مشکل شد. الان هم جواب تست سرطان روده‌ او آمده است. خونریزی شدید دارد و تشنج می‌کند. بعد از ۹ سال که برادرم سختی کشید، حتی این شادی کوچک را از او گرفتند که فرزندش را ببینید. همسر برادرم و فرزند او نیاز به حضور برادرم دارند اما همچنان شرایط قبل ادامه دارد. قبل از عید هم به مرخصی درمانی آمد، به کرونا مبتلا شد و عمل جراحی او عقب افتاد. بعد جراحی شد و کنترل مدفوع و باد معده‌ خود را از دست داد. بعد به ما می‌گفتند علیرضا باید به زندان برگردد و ما هم می‌گفتیم باید شرایط او کمی نرمال شود تا برگردد. با آمبولانس برادرم را به زندان بردیم اما قبول نکردند و گفتند ما زندانی را این‌طوری تحویل نمی‌گیریم. حرف ما را باور نمی‌کردند. با وجود اینکه پزشکان زندان هم بیماری او را تأیید کردند اما دادیار باور نمی‌کرد و فکر می‌کرد برادرم فیلم بازی می‌کند. بچه‌ برادرم در بغل من تشنج کرد”.

وی افزود: “برادرم چندبار در زندان تشنج کرد و کتف او از جا در می‌رود، حالش خوب نیست. همه می‌دانند که او مشکل دارد. هرروز باید در لگن آب بتادین بنشیند. چون روده‌های او مشکل دارد. بالغ بر ده بار برای برادرم کمیسیون پزشکی تشکیل دادند. پزشکان خودشان هم تأیید کردند که برادر من صرع مقاوم به درمان دارد و پزشک نوشت که ایشان عدم تحمل کیفر دارد. اگر پزشکان را قبول ندارند، چرا این همه هزینه روی دست ما می‌گذارند. نمی‌دانم دیگر چه مدرکی می‌خواهند که نشان دهد یک نفر تحمل شرایط زندان را ندارد؟”

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص شرایط سلامت آقای گلی پور به هرانا گفته بود: “علیرضا گلی پور از بیماری‌های متعددی ازجمله، گوارش، ریه و تشنج رنج می‌برد و به همین دلیل پیش از عید در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۹۸ از زندان به مرخصی اعزام شد. در این مدت برای انجام انواع آزمایش‌های همچون ال تی ام (برای تشخیص علل تشنج وی که نزدیک ۴۰ میلیون بود) و تهیه داروهای نایاب خانواده او تا حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه کردند آن هم در شرایط خاص کرونا که همه پزشکان را باید با خواهش از آنها وقت می‌گرفتند. پزشکان از جمله پزشک ریه آقای گلی پور تاکید کرده‌اند که محیط‌های شلوغ که بیش از ۲ تا ۳ نفر در اتاق حضور داشته باشند برای سلامتی او خطرناک است و تا بهبودی و آمادگی برای انجام جراحی گوارش باید در خارج از زندان بماند. پزشکان معتمد خودشان هم نظر به این دادند که علیرضا توان تحمل حبس را ندارد اما نهایتا وی در تاریخ ۲۶ شهریور جهت تمدید مدت مرخصی به زندان اوین مراجعه کرد که با مخالفت شخص امین وزیری مواجه شده و جهت تحمل ادامه محکومیت به زندان منتقل شد. وضعیت سلامت علیرضا گلی پور اصلا مناسب نیست. اخیرا عمل جراحی انجام داده است و مجددا نیز نیازمند جراحی دیگری است. پیشتر هم به دلیل تشنج به زمین افتاده و دستش شکسته است. حالا هم به جای انتقال به بند به بهداری منتقل شده است. یعنی قبول دارند که بیمار است اما می‌خواهند در محیط آلوده به ویروس کرونا آن هم با این وضعیت خاص ریه‌اش تحمل حبس کند”.

علیرضا گلی پور در مهرماه ۱۳۹۱ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی بیش از یک سال از زمان حبس خود را در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده است که از این مدت ۸ ماه آن در انفرادی بود.

آقای گلی پور در تیرماه ۱۳۹۴ به اتهام “جاسوسی به نفع اجانب و به طور مشخص کشور آمریکا ” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۱۷۰ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم با اعمال ماده ١٣۴ و تخفیف به ۱۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

هرانا پیشتر در اسفند ۹۶ در گزارشی از سکته خفیف این زندانی امنیتی خبر داده بود.

علیرضا گلی‌پور، متولد ۱۳۶۵، ساکن تهران، کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است که در زمان بازداشت دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق در آلمان بود.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو  

هدف ١٦- ترويج جوامع صلح جو و دسترسى به عدالت براى همه و ايجاد نهادهاى مؤثر،پاسخگو و فراگير در تمام سطوح 


مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

 ماده ٨-رعايت حقوق انسانى توسط قانون 

ماده ٩-عدم توقيف،حبس يا تبعيد غيرقانونى

ماده ١٠-حق محاكمه قانونى براى همه 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند