دادگاه تجدیدنظر؛ حامد مرتضوی به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد

 


 دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان محکومیت حامد مرتضوی، شهروندان اهل بهبهان را عینا تایید کرد. او در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب ماهشهر به ۴ سال ۶ ماه حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و مطالعه کتابی از محسن قرائتی محکوم شده بود.

با تایید این حکم، مجازات اشد یعنی ۲ سال و ۷ ماه و ۱۵ روز زندان در خصوص وی قابل اجرا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان محکومیت حامد مرتضوی، شهروندان اهل بهبهان را عینا تایید کرد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان در تاریخ ۴ دیماه ۱۴۰۰ صادر و به این شهروند ابلاغ شده است، حامد مرتضوی از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس، به اتهام «توهین به بنیانگذار و توهین به رهبری» به ۱ سال و ۳ ماه ۱۰ روز و از بابت اتهام «عضویت در دسته و جمعیت بیش از دو نفر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به تحمل ۲ سال و ۷ ماه ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم شده است. آقای مرتضوی همچنین من باب مجازات تکمیلی به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و مطالعه کتاب اصول عقاید اثر محسن قرائتی ظرف مدت ۶ ماه و اخذ نمره ۱۹ از کتاب مزبور و دادن آزمون کتبی و تشریخی در قالب ۱۰۰ سوال نزد امام جمعه شهرستان بهبهان محکوم شده است.

یکی از مصادیق اتهامات آقای مرتضوی انتشار تصاویری از جان باختگان اعدام های سال ۱۳۶۷ عنوان شده است.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، محازات اشد یعنی ۲ سال و ۷ ماه و ۱۵ روز زندان از بابت اتهام «عضویت در دسته و جمعیت بیش از دو نفر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» در خصوص وی قابل اجرا است.

این شهروند پیشتر در مرحله بدوی در اسفندماه ۹۹ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ماهشهر به ریاست قاضی فردوس افشون به حبس و محرومیت اجتماعی محکوم شده بود. آقای مرتضوی در بخش دوم پرونده خود توسط دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان از اتهام «توهین به مقدسات» تبرئه شد.

آقای مرتضوی در تاریخ ۹ آبان ماه ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهرستان بهبهان و یک روز بعد به زندان بهبهان منتقل شد. گفته می شود این شهروند در مراحل بازجویی جهت اخذ اعتراف اجباری مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. حامد مرتضوی از سوی شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان به ریاست قاضی روح الله زندی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و در تاریخ ۲۲ آذرماه همان سال جهت ارائه آخرین دفاع در این شعبه حاضر شد. وی مدتی بعد با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

حامد مرتضوی، متولد ۱۳۶۸، فرزند علی عسکر و شهروند اهل بهبهان است.

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ٨- رعايت حقوق انسانى توسط قانون 

ماده ٩- عدم توقيف،حبس يا تبعيد غيرقانونى

ماده ۱۰- حق محاکمه قانونی برای همه 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند