دستکم ۱۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

 


 

طی روز گذشته و امروز یکشنبه ۱۲ دی، گروهی از بازنشستگان معدن سنگرود در مقابل ساختمان مجلس، شماری از کارگران سد شفارود در مقابل کارگاه این سد، تعدادی از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی رشت در مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان، تنی چند از کارگران پتروشیمی رجال برای چندمین روز متوالی در محل کار خود، جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و تهران در مقابل ساختمان این صندوق در این شهرها، گروهی از کارگران معدن مزرعه در شهرستان اهر در محل کار خود، گروهی از کارگران شرکت روی بندرعباس در مقابل استانداری هرمزگان، شماری از معلمین خرید خدمات یزد، به همراه والدین و دانش آموزان کلاس خود در مقابل ساختمان استانداری در این شهر و گروهی از معلمین خرید خدمات روبروی دفتر نمایندگان اصفهان، جمعی از کارکنان شرکت پست در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گروهی از کارگران شرکت رنگین نخ در مقابل ساختمان استانداری سمنان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، گروهی از بازنشستگان معدن سنگرود در اعتراض به‌عدم رسیدگی به وضعیت بازنشستگی خود، در مقابل ساختمان مجلس دست به تجمع زدند.

این بازنشستگان می‌گویند در حالیکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سازمان تامین اجتماعی و ایمیدرو را مکلف به پرداخت خسارت به این بازنشستگان کرده است، تاکنون هیچ خسارتی به آن‌ها پرداخت نشده و این بازنشستگان همچنان بلاتکلیف هستند.

گفتنی است؛ در پیِ تعطیلیِ معدن سنگرود حدود ۱۲۰ کارگر این معدن که موعد بازنشستگی آن‌ها نزدیک بوده، مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند. در پی تجمع این کارگران و اعتراض به وضعیت بازنشستگی خود، در سال ۹۳ دولت وقت طیِ مصوبه‌ای مقرر کرد بیمه بیکاری این کارگران به عنوان کارگر سخت و زیان‌آور رد شود. همچنین طبق بند دوم این مصوبه قرار شد آخرین مزد دریافتی مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی قرار بگیرد.

به گفته‌ی این بازنشستگان؛ بند دوم این مصوبه در همان زمان حذف شد و به جای آنکه آخرین مزد دریافتی مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی قرار بگیرد، ۲ سال قبل از شروع بیمه بیکاری مبنای دریافت مستمری قرار گرفت. از اینرو مستمری این بازنشستگان کاهش چشم‌گیری پیدا کرد.

این بازنشستگان با بیان اینکه سال‌ها در معدن به سختی کار کرده‌ایم، گفتند: مستمری ما به دلیل تعطیلیِ اجباریِ معدن کاهش پیدا کرد. ما برای اعتراض بارها مقابل مجلس تجمع کردیم. ماه‌هاست بین مجلس و ایمیدرو در حال رفت و آمد هستیم و متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم.

تجمع کارگران سد شفارود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، حدود ۷۰ نفر از کارگران سد شفارود در مقابل کارگاه این سد تجمع کردند.

براساس این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن ۷ ماه حقوق و ۴ ماه حق بیمه صورت گرفته است.

ساخت سد شفارود از شهریور متوقف شده و حدود ۸۰۰ کارگر بیکار شده اند.

تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی رشت

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی رشت، در مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان تجمع کردند.

بازنشستگان معترض در این تجمع، با سردادن شعارهایی خواستار آزادی اسماعیل گرامی، فعال کارگری محبوس در زندان تهران بزرگ شدند

تجمع کارگران شرکت رنگین نخ

به گزارش ایلنا، کارگران «رنگین نخ» که در اعتراض به‌عدم دریافت مطالبات معوقه خود از سال۹۲ در بلاتکلیفی به سر می‌برند، امروز با تجمع در مقابل ساختمان استانداری سمنان پیگیر مطالبات خود شدند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: ما کارگران دست کم ۵۰ نفر هستیم که از سال ۹۲ پیگیر مطالبات‌مان از مسئولان شهرستانی و استانی هستیم اما متاسفانه بعد از گذشت هشت سال هنوز هیچ اقدامی در جهت پیگیری مطالبات انجام نشده است.

او دردر تشریح مشکلات خود وهمکارانش گفت: فعالیت کارخانه «رنگین نخ» در سمنان در سال ۹۲ به دلیل آنچه از سوی کارفرما ««مشکلات مالی» خوانده شده است، تعطیل اعلام شد و از آن زمان تا امروز هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات ما کارگران بیکار شده این واحد، پرداخت نشده است.

این کارگر کارخانه تولید کننده انواع نخ همچنین گفت: مجموع مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما ۵۰ کارگر باقی مانده که از سال ۹۲ بدنبال وصول مطالبات خود هستیم به بیش از یک میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد که در حال حاضر ارزش ریالی آن با توجه به تورم امروز به حداقل رسیده است.

وی در ادامه اضافه کرد: از زمان تعطیلی کارخانه مطالباتمان به تاخیر افتاده و در این فاصله علیرغم اینکه همه اموال و دارایی‌های کارخانه از سوی طلبکاران بویژه بانک‌ها مصادره شده است، کارفرما فقط مبالغ ناچیزی را به صورت علی‌الحساب به حساب برخی کارگران واریز کرده است. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی، سنوات پایان خدمت کارگران را بدهکاراست.

یکی دیگر از کارگران بیکار شده کارخانه «رنگین نخ» که در شهرک صنعتی شرق سمنان واقع شده است، با یادآوری این مطلب که به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مسایل مدیریتی، مشکلات آن‌ها از چند سال قبل آغاز شده است، افزود: دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی وسنواتی من و سایر همکارانم، کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی بوده است.

او گفت: صرف‌نظر از تلنبار شدن حجم معوقات مزدی آن‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی نیز از کارفرمای رنگین نخ طلبکار هستند.

وی با بیان اینکه سوابق کاری هریک از کارگران به‌صورت میانگین به ۲۰ تا ۲۵سال می‌رسد، گفت: جدا از معوقات مزدی، مشکل دیگر کارگران بیکار این کارخانه پرداخت هزینه بازنشستگی آن‌هاست که کارفرما اهمیتی برای پرداخت آن به تامین اجتماعی قائل نیست.

به گفته وی، حتی برخی همکاران با نا امید شدن از کارفرما با گرفتن وام و قرض کردن، هزینه بازنشستگی خود را از جیب پرداخت کردند به همین دلیل در حال حاضر مستمری بازنشستگی که دریافت می‌کنند به صورت حداقلی است و معیشت زندگیشان را فراهم نمی‌کند.

تجمع کارگران شرکت روی بندرعباس

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، شماری از کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش مدت قراردادهایشان، در مقابل استانداری هرمزگان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، شرکت روی بندرعباس حدود ۶ ماه پیش به علت نبود مواد اولیه تعطیل شده است و در این مدت نیز مزایای کارگران قطع و قرار دادها یک ماهه شده است.

تجمع معلمین خرید خدمات در یزد و اصفهان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، طی روز گذشته و امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، شماری از معلمین خرید خدمات یزد، به همراه والدین و دانش آموزان کلاس خود در مقابل ساختمان استانداری در این شهر و گروهی از معلمین خرید خدمات روبروی دفتر نمایندگان اصفهان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، معلمان در این تجمع، اعتراض خود را نسبت به بخش نامه ای که بیمه آنها را به ۲۱ روز و حقوقشان به کمتر از نصف دریافتی سال گذشته تقلیل میدهد، اعلام کردند.

تجمع کارکنان شرکت پست

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، جمعی از کارکنان شرکت پست در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و سطح پایین حقوق‌ها، صورت گرفته است.

تجمع کارگران معدن مزرعه

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، گروهی از کارگران معدن مزرعه در شهرستان اهر، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران پتروشیمی رجال

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، شماری از کارگران پتروشیمی رجال در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برای چندمین روز متوالی، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و تهران در مقابل ساختمان این صندوق در این شهرها تجمع کردند.

بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق و رفع مشکلات بیمه تکمیلی عنوان کردند.


مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده ۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون

ماده ۲۲- حق امنیت اجتماعی، فرهنگی و مالی

ماده ۲۳- حق امنیت کار

ماده ۲۹ حق مسئولیت نسبت به جامعه 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند