اجرای حکم اعدام دستکم ۱۰ زندانی در زندانهای رجایی شهر، زاهدان و مشهد

 


  طی روزهای اخیر، حکم اعدام دستکم ۱۰ زندانی در زندانهای رجایی شهر، زاهدان و مشهد اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱، دستکم هشت زندانی در زندان رجایی شهر اعدام شدند.

هویت چهار تن از این افراد عباس بی طرفان، علی نصرتی و غلامحسین زینالی از بند دارالقران زندان رجایی شهر کرج با اتهام قتل و رامین عرب با اتهام محاربه توسط هرانا احراز شده است.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران هویت دو زندانی اعدام شده دیگر را علی منتظری و وحید میان‌آبادی عنوان کرده است.

روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز از اجرای حکم یک زندانی با نام اختصاری (ر-ع) که پیشتر از بابت اتهام محاربه در مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، خبر داد که به نظر میرسد، رامین عرب زندانی اعدام شده در زندان رجایی شهر کرج است.

همچنین رسانک، از اعدام یک زندانی دیکر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در زندان مرکزی زاهدان خبر داد.

هویت این زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، عبدالله براهویی اهل زاهدان عنوان شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری رکنا اعلام کرد که روز یکشنبه ۱ خردادماه یک زندانی ۲۹ ساله که از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان مشهد اجرا شده است.

بر اساس گزارش رکنا؛ این زندانی که هویت آن (الیاس ق) ۲۶ ساله عنوان شده در تاریخ ۱۸ مهر سال ۱۳۹۷ با خورو شخصی خود با انگیزه ناموسی مرد دیگری  را که در حال تعویض لاستیک پنچر شده اش بود برخورد کرده و از محل متواری شد. فرد مذکور (مهدی-پ) در این حادثه جان باخت.

متهم پس از چند ساعت خود را به پلیس معرفی کرد و در نهایت توسط شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو:

هدف16- ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح 

مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر:

ماده 1: همه برابر بدنیا می آیند

ماده 3: حق حیات

ماده 6 : احترام به کرامت و ارزش انسانی

ماده 8-رعایت حقوق انسانی توسط قانون 

ماده 9-عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی 

ماده 28 : حق داشتن دنیایی آزاد و زیبا 


 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند