رئیس کمیسیون آزادی مذهبی به صدای آمریکا: ایران و افغانستان به فهرست کشورهای مورد نگرانی خاص اضافه شوند


در گزارش سالانه کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی به دولت آمریکا توصیه شده ایران و افغانستان را به فهرست کشورهای مورد نگرانی خاص اضافه کنند.

کشورهای نگرانی خاص مناطقی هستند که به طور سیستماتیک، مستمر و هدفمند، آزادی‌های دینی را نقض می‌کنند.

نادین منزا، رئیس این کمیسیون، روز دوشنبه پنجم اردیبهشت و ساعتی پس از انتشار عمومی این گزارش در گفت‌وگویی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا افزایش آزار و اذیت بهایی‌ها و نوکیشان مسیحی را «مایه نگرانی» دانست و گفت که شرایط برای تمامی اقلیت‌های دینی در ایران کماکان نامناسب است.

خانم منزا همچنین با ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت افغانستان، گفت: «یکی از دلایلی که افغانستان روی جلد گزارش آمد و ما به دولت آمریکا پیشنهاد کردیم در کنار ایران، افغانستان را هم به کشورهای مورد نگرانی خاص اضافه کند، این بود که آنها از بدترین ناقضان حقوق مذهبی در جهان هستند.»

در گزارش سالانه کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی همچنین به دولت آمریکا توصیه شده است که در این زمینه ایران را تحت فشار قرار دهد. نادین منزا در این مورد گفت: «ایالات متحده می‌تواند مطمئن شود حقوق بشر و آزادی دینی در هرگونه گفت‌وگویی با ایران آورده شود. ولی ما در حالی که رابطه دیپلماتیک با ایران نداریم، خیلی از کشورهای متحد داریم که روابط دیپلماتیک با ایران دارند. آن کشورها به خوبی می‌توانند پا پیش گذاشته و برای اقلیت‌های دینی شرایط بهتری درخواست کنند.»

او در ادامه «اتحاد بین‌المللی برای آزادی مذهبی و باورهای اعتقادی» را اتحادی با حضور ۳۴ کشور موافق آزادی ادیان، که برخی از آنها رابطه بسیار خوبی با ایران دارند، دانست و گفت: «ایالات متحده می‌تواند به طور مشخص ایران را به این سو پیش ببرد. ولی در عین حال می‌تواند شماری از متحدان را ترغیب کند که اطمینان پیدا کنند آزادی مذهبی بخشی از مذاکرات و رابطه آن‌ها با ایران خواهد بود.»

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دادخواهان سلامت علیه علی خامنه ای و حسن روحانی اعلام جرم کردند